7 Feb 2011

kek coklat kukus

ohh...rajin kan ai update arini...

kek coklat kukus ni pestime ai buat u..ai suka masak-masak sebenarnya..tapi masak2 bila ade kerajinan datang lah kan...kalau tidak..jangan harap lah...

ai suka masak semua jenis masakan..kek ke kuih ke masak2 lauk2 ke..boleh sajok..ai ni makan semua nya..laki ai je suka sangat pilih2 makan..mencik tau...

ok lah..ai nak tunjuk resepi and gambor kek yang ai buat tuh....uols jamu mata jer la ek...rasa dia???...sodap ler jugak untuk yang pestime buat macam ai ni...hehehe...

ai ikut resepi dari sajionline..resepi yang simple2 sajok..ai buat ni sebenarnya nak mengabis kan susu cair ai tu..nanti lama2 dia basi..dah membazir tu kan..tak elok tu yea...itu amalan syaitonnnnnn.....bahan2 dia suma dah ade dalam peti..jadi mari kita mulaaa

aku buat lebih kurang half je dari resepi ni..sebab umah aku ade telur sebijik jerk...aku hantam buh satu sajok..

BAHAN-BAHAN:
1 cawan serbuk coklat --aku buh 1/2
1 cawan gula pasir --ni pon 1/2
1 cawan marjerin cair --ni pon 1/2
1 cawan susu cair --ni pon 1/2 cuma bagi lebih sikit ar..hehe..kate nak bagi habis tak gitu?
1/2 cawan susu pekat --ni aku ikut..hehe
1 1/4 cawan tepung gandum --aku buat secawan sajok
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil soda bikarbonat --ni aku tak boh sebab takde dalam peti..
3 biji telur (pukul) --ni aku buh sejibik..

CARA MENYEDIAKAN:
1. Campur serbuk coklat, gula pasir, susu dan marjerin.
2. Panaskan di atas api, sampai gula larut (jangan hangus!)
3. Angkat dan sejukkan.
4. Sementara itu campur tepung, serbuk penaik dan soda bikarbonat, dan ayak.
5. Tuang susu manis ke dalam adunan yang disejukkan tadi, gaul rata.
6. Masukkan pula telur dan gaul rata lagi.
7. Masukkan seluruh campuran ke dalam tepung, aduk perlahan hingga sebati.
8. Tuangkan ke dalam acuan dan kukus selama sejam.

PESAN SAJI: Adunan akan naik dua kali ganda. Oleh itu gunakan loyang yang tinggi dan besar.

hasil nya..


.
ok tu je..

bye!! :)

6 comments:

syah shah said...

peehhh... menggoda.. tak voley tahan tengokkk~~~

eimma said...

hihi..arini aku tetaw nak masak ape lak.

ko tau tak..ahad lepas aku tgk tv9 aku nampak husband kak mieza appregios tuh....dia nyanyi kat nasi lemak kopi o..kan ade derang jemput band memana kan

Syah Shah said...

kikikik selalu jugak laa incik zaidi tu ade kat nasi lemak kopi o tu... kan ke mieza salu announce kat pesbuk suh tengok... hohohohohoh :D :D

eimma said...

la yeke..xpasan...pesbuk dia pon aku taktau.bg jap

Syah Shah said...

ko search Mieza Hamiza

eimma said...

dah dapat dah..cuma dia belom appove

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Followers