25 Sep 2010

penang 1

mari kita update cerita pasal penang..kononnya plan masa cuti raya nak p langkawi la..nak p cameron balik..ceh..hampeh yo...penang jugak kami p..xpe2..syukur la ade org bawak jejalan :p

p penang ade lah pegi 3keluarga..ngan adik2 ipar ku..hehe...reramai jengjalan penang...

kami p taman rama2, batu feringi, padang kota(makan2)...

kat air terjun titi kerawang ni kami singgah je..x g mandi pon sebab nak p mandi kat batu feringgi...saje dah lalu situ singgah p la..bukan senang nak p penang..hehe..padahal bukan jauh ngan kedah...


pastu singgah taman rama2..bykkk sangat rama2 yg cantik2..


pastu kita bersambung next entry

21 Sep 2010

RFC

aktiviti makan2 bersama keluarga..pait belanja okeh..weee...maceh byk2 :)

lokasi kejadian : RFC sg petani

sebab makan : fatimah mengidam .. :p




lama gak la tggu sebab org q panjangggg sangat dari kaunter nak sampai ke pintu masuk dah...mostly yg p makan ble nampak pak aji dan makcik2 yg bertudung labuh.tu yg aku perasan lah





beras ku..eh biras :)


20 Sep 2010

Rumah ku Syorga ku

macam biasa la setiap kali balik merbuk mesti la membuat lawatan hormat..hehe..rasa mmg x sabar nak duk umah sendiri bila tgk umah org yg cantik2...sabo2..duit pon xde lg nak buat bg cantik2..tp angan2 tu mmg byk...:)

harap2 ada la rezeki hubby kat belah2 sini..boleh duduk sg petani


pemandangan gunung jerai dari tingkat atas...





19 Sep 2010

Raya 2010

ni baru la nak cerita pasal raya..huhuhu..semua entry semua aku dah buat siap2 masa duk merbuk lg..lama aku duk merbuk..tp 3 4 ari nak balik baru dapat 3g berukband aku nih..haihhh...

aku xde gambar raye ngan hubby..kesian kan..rasa nak nangis guling2 sebab xde...xtau nak suh sape tangkap..cam pelik sekejap xde gambar raya berdua..rasa macam x complete larrr raya aku..sedih sgt..huhuhu


jadik la gambar selit2 pon.. :(

ABC fradoo

selepas balik dari family iftar aku igt nak p pekena ABC kat shah alam dekat ngan UITM...aritu aku dah pekena dah masa bukak posa gak..tp aku tapau masa tu..jadi xdak feel skit nak makan ABC tapau ni...so ajak hubby p terai sekali lg..pait n fatimah pon ade sekali..so alang2 ajak depa sekali..depa pon join lar..syiok kalau p kuar lepak2 ngan adik badik ni...

ABC dia sedap cuma xdak rasa cam ABC rasa lebih kepada ais coklat sebab coklat dia bykkk...



18 Sep 2010

family iftar (cerita dah basi)

walaupon cerita2 ini dah basi..tapi aku tetap mau letak semua gambar2 ni

kali ni restoren camar milik kak fiza menjadi pilihan kami mmg privacy abesss...kami je duk ade situ

setiap tahun semenjak duk sg buloh ni mmg aktiviti wajib kami adik beradik untuk bukak posa kat luar..so layan gambar je k.

kali ni pnya iftar rasa best sangat..adik ipar pon join sekali




saya over ok :)


abah bersama menantu2 nya..yg merah melebong yg itam menempek yg belang menyibuk.. :p



sekian

11 Sep 2010

Tips Menghadapi Sindiran Di Aidilfitri

ahkak nak bagi tips lagi hari ni ye ahdik2

tips ni ahkak kopipes jerk..dari sini

tips ini boleh di guna pakai dalam pelbagai jenis sindiran ye.. :p

Apa yang penting bila anda menghadapi situasi seperti ini adalah "BERSABAR'.

Mudah-mudahan petikan-petikan berikut bermanafaat:

1) Berikut adalah sebahagian dari petikan kata-kata Dr H.M.Tuah tentang tips menghadapi sindiran:

Anda harus BERTERIMA KASIH kerana...

1. Anda mendapat pahala FREE bila kita bersabar
2. Bila mereka mengumpat, seluruh amalan mereka pada hari tersebut akan masuk dalam buku catatan amal kita.
3. Keadaan ini dapat mendedahkan mereka yang berfikiran negatif kepada orang ramai. Sebelum orang lain kena, mereka akan tahu bahawa siapa yang suka memberi kata-kata negatif. Anda dapat membantu orang lain dengan secara tidak langsung untuk berhati-hati dengan golongan ini (tak perlu bagi tahu... orang akan dapat lihat sendiri). Jadi, jauhkan dari memberi kata-kata negatif kepada orang lain. Beri semangat dan sokongan kepada sesiapa sahaja dalam menghadapi apa-apa jua keadaan. Tidak ada seorang pun hamba Allah swt yang hidup didunia ini tanpa ujian. Cuma bentuk ujiannya berbeza-beza antara individu mengikuta keadaan mereka.

2) Berikut pula adalah di antara petikan mafhum beberapa ayat-ayat al-Quran tentang kelebihan orang-orang yang sabar degan ujian Allah swt.

Allah memuji orang-orang yang sabar dan menyanjung mereka. Firman-Nya.

"Dan, orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan, mereka itulah orang-orang yang benar (imannya), dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa". (Al-Baqarah : 177)

"Dan, Allah mencintai orang-orang yang sabar". (Ali Imran : 146)

"Dan, sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan". (An-Nahl : 96)

"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas". (Az-Zumar : 10)

"Sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu, (sambil mengucapkan): 'Salamun 'alaikum bima shabartum'. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu". (Ar-Ra'd : 23-24)


3) Berikut pula adalah petikan beberapa hadis-hadis Nabi saw tentang fadhilat bersabar:(dipetik dari laman http://www.muslimdiary.com)

Dari Shuhaib radhiyallahu anhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Artinya : Sungguh menakjubkan urusan orang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Apabila mendapat kelapangan, maka dia bersyukur dan itu kebaikan baginya. Dan, bila ditimpa kesempitan, maka dia bersabar, dan itu kebaikan baginya". (Ditakhrij Muslim, 8/125 dalam Az-Zuhud)

"Artinya : Dari Sa'id bin Abi Waqqash Radhiyallahu anhu, dia berkata. 'Aku pernah bertanya : Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling keras cobaannya ? Beliau menjawab: Para nabi, kemudian orang pilihan dan orang pilihan lagi. Maka seseorang akan diuji menurut agamanya. Apabila agamanya merupakan (agama) yang kuat, maka cobaannya juga berat. Dan, apabila di dalam agamanya ada kelemahan, maka dia akan diuji menurut agamanya. Tidaklah cobaan menyusahkan seorang hamba sehingga ia meninggalkannya berjalan di atas bumi dan tidak ada satu kesalahan pun pada dirinya". (Isnadnya shahih, ditakhrij At-Tirmidzy, hadits nomor 1509, Ibnu Majah, hadits nomor 4023, Ad-Darimy 2/320, Ahmad 1/172)

"Artinya : Dari Abu Sa'id Al-Khudry Radhiyallahu anhu, dia berkata. 'Aku memasuki tempat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, dan beliau sedang demam. Lalu kuletakkan tanganku di badan beliau. Maka aku merasakan panas ditanganku di atas selimut. Lalu aku berkata. 'Wahai Rasulullah, alangkah kerasnya sakit ini pada dirimu'. Beliau berkata: 'Begitulah kami (para nabi). Cobaan dilipatkan kepada kami dan pahala juga ditingkatkan bagi kami'. Aku bertanya. 'Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berat cobaannya ? Beliau menjawab: 'Para nabi. Aku bertanya. 'Wahai Rasulullah, kemudian siapa lagi? Beliau menjawab: 'Kemudian orang-orang shalih. Apabila salah seorang di antara mereka diuji dengan kemiskinan, sampai-sampai salah seorang diantara mereka tidak mendapatkan kecuali (tambalan) mantel yang dia himpun. Dan, apabila salah seorang diantara mereka sungguh merasa senang karena cobaan, sebagaimana salah seorang diantara kamu yang senang karena kemewahan". (Ditakhrij Ibnu Majah, hadits nomor 4024, Al-Hakim 4/307, di shahihkan Adz-Dzahaby)

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, ia berkata. "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata :

"Artinya : Cobaan tetap akan menimpa atas diri orang mukmin dan mukminah, anak dan juga hartanya, sehingga dia bersua Allah dan pada dirinya tidak ada lagi satu kesalahanpun". (Isnadnya Hasan, ditakhrij At-Tirmidzy, hadits nomor 2510. Dia menyatakan, ini hadits hasan shahih, Ahmad 2/287, Al-Hakim 1/346, dishahihkan Adz-Dzahaby)

Selagi engkau bertanya : "Mengapa orang mukmin tidak menjadi terbebas karena keutamaannya di sisi Rabb?".

Dapat kami jawab : "Sebab Rabb kita hendak membersihkan orang Mukmin dari segala maksiat dan dosa-dosanya. Kebaikan-kebaikannya tidak akan tercipta kecuali dengan cara ini. Maka Dia mengujinya sehingga dapat membersihkannya. Inilah yang diterangkan Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam terhadap Ummul 'Ala dan Abdullah bin Mas'ud. Abdullah bin Mas'ud pernah berkata. "Aku memasuki tempat Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam dan beliau sedang demam, lalu aku berkata. 'Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau sungguh menderita demam yang sangat keras'.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata. "Benar. Sesungguhnya aku demam layaknya dua orang diantara kamu yang sedang demam".

Abdullah bin Mas'ud berkata. "Dengan begitu berarti ada dua pahala bagi engkau ?"

Beliau menjawab. "Benar". Kemudian beliau berkata. "Tidaklah seorang muslim menderita sakit karena suatu penyakit dan juga lainnya, melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu, sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya". (Ditakhrij Al-Bukhari, 7/149. Muslim 16/127)

Dari Abi Sa'id Al-Khudry dan Abu Hurairah Radhiyallahu anhuma, keduanya pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata.

"Artinya : Tidaklah seorang Mukmin ditimpa sakit, letih, demam, sedih hingga kekhawatiran yang mengusiknya, melainkan Allah mengampuni kesalahan-kesalahannya". (Ditakhrij Al-Bukhari 7/148-149, Muslim 16/130)

Umar bin Al-Khaththab Radhiyallahu anhu berkata. "Kehidupan yang paling baik ialah apabila kita mengetahuinya dengan berbekal kesabaran".

"Artinya : Dari Atha' bin Abu Rabbah, dia berkata. "Ibnu Abbas pernah berkata kepadaku. 'Maukah kutunjukkan kepadamu seorang wanita penghuni sorga ? Aku menjawab. 'Ya'. Dia (Ibnu Abbas) berkata. "Wanita berkulit hitam itu pernah mendatangi Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, seraya berkata. 'Sesungguhnya aku sakit ayan dan (auratku) terbuka. Maka berdoalah bagi diriku. Beliau berkata. 'Apabila engkau menghendaki, maka engkau bisa bersabar dan bagimu adalah sorga. Dan, apabila engkau menghendaki bisa berdo'a sendiri kepada Allah hingga Dia memberimu fiat'. Lalu wanita itu berkata. 'Aku akan bersabar. Wanita itu berkata lagi. 'Sesungguhnya (auratku) terbuka. Maka berdo'alah kepada Allah bagi diriku agar (auratku) tidak terbuka'. Maka beliau pun berdoa bagi wanita tersebut". (Ditakhrij Al-Bukhari 7/150. Muslim 16/131)


Dari Anas bin Malik, dia berkata. "Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata.

"Artinya : Sesungguhnya Allah berfirman. 'Apabila Aku menguji hamba-Ku (dengan kebutaan) pada kedua matanya lalu dia bersabar, maka Aku akan mengganti kedua matanya itu dengan sorga". (Ditakhrij Al-Bukhari 7/151 dalam Ath-Thibb. Menurut Al-Hafidz di dalam Al-Fath, yang dimaksud habibatain adalah dua hal yang dicintai. Sebab itu kedua mata merupakan anggota badan manusia yang paling dicintai. Sebab dengan tidak adanya kedua mata, penglihatannya menjadi hilang, sehingga dia tidak dapat melihat kebaikan sehingga membuatnya senang, dan tidak dapat melihat keburukan sehingga dia bisa menghindarinya.)

Maka engkau harus mampu menahan diri tatkala sakit dan menyembunyikan cobaan yang menimpamu. Al-Fudhail bin Iyadh pernah mendengar seseorang mengadukan cobaan yang menimpanya. Maka dia berkata kepadanya. "Bagaimana mungkin engkau mengadukan yang merahmatimu kepada orang yang tidak memberikan rahmat kepadamu ?"

Sebagian orang Salaf yang shalih berkata : "Barangsiapa yang mengadukan musibah yang menimpanya, seakan-akan dia mengadukan Rabb-nya".

Yang dimaksud mengadukan di sini bukan membeberkan penyakit kepada dokter yang mengobatinya. Tetapi pengaduan itu merupakan gambaran penyesalan dan penderitaan karena mendapat cobaan dari Allah, yang dilontarkan kepada orang yang tidak mampu mengobati, seperti kepada teman atau tetangga.

Orang-orang Salaf yang shalih dari umat kita pernah berkata. "Empat hal termasuk simpanan sorga, yaitu menyembunyikan musibah, menyembunyikan (merahasiakan) shadaqah, menyembunyikan kelebihan dan menyembunyikan sakit".

Selanjutnya perhatikan perkataan Ibnu Abdi Rabbah Al-Andalusy : "Asy-Syaibany pernah berkata. 'Temanku pernah memberitahukan kepadaku seraya berkata. 'Syuraih mendengar tatkala aku mengeluhkan kesedihanku kepada seorang teman. Maka dia memegang tanganku seraya berkata. 'Wahai anak saudaraku, janganlah engkau mengeluh kepada selain Allah. Karena orang yang engkau keluhi itu tidak lepas dari kedudukannya sebagai teman atau lawan. Kalau dia seorang teman, berarti dia berduka dan tidak bisa memberimu manfaat. Kalau dia seorang lawan, maka dia akan bergembira karena deritamu. Lihatlah salah satu mataku ini, 'sambil menunjuk ke arah matanya', demi Allah, dengan mata ini aku tidak pernah bisa melihat seorangpun, tidak pula teman sejak lima tahun yang lalu. Namun aku tidak pernah memberitahukannya kepada seseorang hingga detik ini. Tidakkah engkau mendengar perkataan seorang hamba yang shalih (Yusuf) : "Sesungguhnya hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku". Maka jadikanlah Allah sebagai tempatmu mengadu tatkala ada musibah yang menimpamu. Sesungguhnya Dia adalah penanggung jawab yang paling mulia dan yang paling dekat untuk dimintai do'a". (Al-Aqdud-Farid, 2/282)

Abud-Darda' Radhiyallahu anhu berkata. "Apabila Allah telah menetapkan suatu takdir, maka yang paling dicintai-Nya adalah meridhai takdir-Nya". (Az-Zuhd, Ibnul Mubarak, hal. 125)

Perbaharuilah imanmu dengan lafazh la ilaha illallah dan carilah pahala di sisi Allah karena cobaan yang menimpamu. Janganlah sekali-kali engkau katakan : "Andaikan saja hal ini tidak terjadi", tatkala menghadapi takdir Allah. Sesungguhnya tidak ada taufik kecuali dari sisi Allah.

8 Sep 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Sempena bulan yang mulia ini, kite nak ucap kan seperti tajuk di atas, maaf zahir dan batin jika ada salah dan silap sepanjang menulis blog ni..jika anda terasa sepanjang penulisan kite, kite mohon ampun dan maaf dan harap di maaf kan segala kesalahan kite ye..raya ni kite beraya di rumah mentua..rumah belah sesapa pon kite tak kisah sebab kite suka dua2 dan kita sayang dua2..janji suami kite ada bersama kite..kite sayang dia sangat2..eh tetiba sayang dia..klu x sayang dia makanye kite x kawen lah ngan dia kan..oh...geli aku cakap kite2 ni

tahun ni kali ke 3 beraya sebagai isteri...tahun depan beraya sebagai mummy lak k..wehuuuu...tp aku belom preggy lg..cane tuh..ekeke..

bila tgk muka hubby tu lama2 rasa macam syukur sgt2..org yg kita sayang duk ade depan mata..ok..lari plak tajuk...sambung balik

last sekali nak tnjuk gambar2 raya pada tahun2 sebelom ini..tahun ni pon xde tema kale ape..malahan baju raya pon aku belom tgk lagi..xpe la..seperti yg aku cakap td....yg paling penting suami ade ngan kite..x kisah la kite pakai baju ape sekali pon..kehkeh..padahal aku mmg kisah sgt2 ni nak bg same kale..cessss :p


Hari Raya 2009


Hari Raya 2008



3 Sep 2010

Hari Kedua




tag dari zura

punya la lama aku simpan..ni baru abis...haihh..mencabar buat entry panjang2 ni.. :)

eh lupa nak cakap ini entry auto publish :p

Starting time : 1.30
Name : ima
Sisters : 5
Brothers : 2
Shoe size : 6
Height : 1.57m
Where do you live : sungai buloh

Have you ever been on a plane : sekali jerk..
Swam in the ocean : no..
Fallen asleep at school : penah sampai cikgu panggil azimah!!
Broken someone’s heart : yes..cite dlu
Fell off your chair : emmm..penah kot
Sat by the phone all night waiting for someone to call : sekarang ni xdek..sebb dah ade depan mata

Saved e-mails : xsuke..semak
What is your room like : simple
What’s right beside you: book! xsangka masih belajar lg..heee..suke :)
What is the last thing you ate : fish fillet
Chicken pox : sekali
Sore throat : jarang sgt
Stitches : tak
Broken nose : tak jugak

Do you…
Believe in love at first sight : believe la kot sbb yg first sight je yg dpt xde 2 3 sight peh tu..ekeke

Who was/were…
The last person you danced with : ina..kitorang suka nari2 dalam keta..hahaha
Last made you smile : baru je kejap td
You last yelled at : isk2...sejak anak buah duk jauh ni lama dah x jerit2

Today did you…
Talk to someone you like : mesti lah.
Kissed anyone : mesti lah.
Get sick : tidak..Alhamdulillah
Talk to an ex : i xde ex u :P
Miss someone : rindu hakimi..hukhuk

Who do you really hate: bos aku
Do you like your hand-writing : kekadang suke
Are your toe nails painted : tak

Whose bed other than yours would you rather sleep in : hotel (nak tiru gak) haha
What color shirt are you wearing now : ijau
Are you a friendly person : i think so

Do you have any pets : xpenah
Do you sleep with the TV on: everyday..haha.
What are you doing right now : buat tag yg panjang ni lah..tnya lg haishhhhh
Can you handle the truth : sometime
Are you closer to your mother or father : rapat lg ngan mak

Do you eat healthy : sometime
Do you still have pictures of you+your ex : xde ex ;er..haiyooo

If you’re having a bad day, who are you most likely to go to : depends

Are you loud or quiet most of the time : loud kot?
Are you confident : sometime

5 things I was doing 10 years ago:
15thn- time tu amik pmr
17thn- amik spm
18thn-saat2 genting dalam kehidupan
19thn-saya keje
23thn-kawen

5 things I would do if I were a billionaire:
byk sgt tp nak bg 2 boleh
1-nak bukak kedai cuci keta auto tu..haha
2-nak round satu malaysia

5 of my bad habits:
ala..malu la nak bgtau :p

5 places I’ve lived/living:
gombak
negeri sembilan
kuala kurau
parit buntar
sekarang sg buloh


5 People I Tag
semua kawan2..


**kebykannya sokla aku dah jawab dlu2..jadi jawapan pon ala2 nak jawab x nak jawab gitu.. :p

1 Sep 2010

kuih tart kasih sayang :p


gigih buat ari isnin malam tu ngan ina..paksa gak dia tolong aku buat..hehe..malam koi 12 lebih baru siap..hubby suka makan kuih tart pesen gini..jadi buat utk dia..walaupon x sedap tara mana tp puas hati dpt bg hubby makan kuih buatan sendiri..cewahhh..sila sila lah muntah

aku buat skit je sebab aku x sanggup dah nak buat..menguji kesabaran aku toiiii ... :p

Hari Pertama

Followers