13 Jul 2011

donut ku sayang

Akhir nya setelah 4 kali percubaan membuat donut percubaan ke 5 semalam berjaya..lembut elok..baru la aku tau camne rupanya bila yis tu berbuih..aku ingat buih sikit2 je..rupanya buih kemain lg macam float..

Nak kata aku x buh gula masa bancuh yis tu aku buh..tapi semalam aku buh gula icing teruih..ha…baru la buih..eh..lg satu aku guna yis jenama mauripan..sebelom ni jenama moi
Yang penting..jangan give up..tapi sebenarnya kalau ikut aku 1st time tak jadi aritu aku dah give up..then bila bagitau hubby dia pancing aku dia suka makan donut panas2…dia suh aku buat bagi jadi..siap suh tengok resepi orang lain pulak..mandai2 ja..so dah dia cakap camtu..memang tak putus2 la aku try..maklum la..laki nak makan..cewahh…

Untuk percubaan ni aku just guna tepung gandum je..aku ada tepung superfine/putih tu..memang lagi elok guna yang tu..harga pon elok lg la kan…tapi di sebab kan nak try je dulu aku guna tepung gandum murah..still sedap and gebus..dont worry..

Ni nak bagi resepi nya..sharing is caring kan..

Bahan-bahan: dapat dalam 8-10biji yang beso2

2cawan tepung gandum/superfine
1sb mauripan
1sb marjerin (nak guna butter pon ble..org dolu2 guna myk je)
1 ½ sb gula icing
½ sb garam
1 sb susu tepung (kalau xde guna susu pekat pon ble tp kurang kan sikit gula)
Air secukupnya

Method:
1. Bancuh yis ngan 1 sudu besar gula ngan air suam(bg panas lebih sikit)..jgn bancuh guna byk sgt air..dalam ¼ cawan je..tunggu dalam ½ jam dia naik buih2 macam air coke baru lepas buh eskem vanilla..hehe..ketepi kan
2. kemudian satu kan marjerin, gula, susu, tepung gandum gaul sebati sampai jadi serbuk roti..
3. Lepas tu boleh la masukkan bancuhan yis tu semua..gaul bagi rata..bila x cukup air baru tambah sikit2..guna air suam k..doh akan nampak melekat sikit..tapi xpe..biar kan dia naik dulu dalam 1/2jam
4. Lepas ½ke 1 jam tu tumbuk2 then uli balik..tinggal kan balik dalam ½ ke 1 jam lagi patu uli balik then boleh la canai kan dan tekap dengan acuan donut..canai la agak2 tebal dia..jgn tebal sangat sebab lepas tekap kita nak tinggal kan dia dalam 1 ke 2 jam nak bagi naik naik dan naik lg.lepas dah naik boleh la angkat satu persatu untuk goring..
5. boleh la di hidang bersama teh panas atau pon kopi o..makan saje x yah taruk gula kat atas pon sodappp dah..yg penting kena panas2..

Itu saje resepi saya..saya amik resepi yang mudah je..orang lain buh potato starch la, telur la..tak payah buh pon dah sedap sangat insyaAllah..

ni je gambar yang termampu aku amik..huhu




2 comments:

vagg-nini said...

1. saya suka donat.
2. saya suka donat awak menjadi sebab saya buat byk kali xjadi haha
3. saya suka donat awak menjadi dan baru tau rupanya kena tunggu dia berbuih mcm float rupanya. cissssssssssssssssssssssss
4. saya suka template/ theme blog ini. sgt feminine dan cantik. ini bkn membodek ye. (nk bodek ape dgn ko pun kan hahaha bkn ko boleh bg donat tu pun. mencik. nak donat nak donat)

eimma's said...

hehhe..tq tqqqq

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Followers