6 Jul 2011

resepi tart telur

memula nak cita pasal bab umah sewa ni..tadi jiran ade singgah umah sebab dia ingat aku nak pindah..barang2 bapak aku banyakkk sangat depan umah..ni pon kira dah kurang sikit sebab dah kemas sikit2…so aku pon jawab lah bla bla bla bla..lepas tu timbul pasal umah dia sewa dulu..ade orang nak sewa tapi macam2 hal nak suruh cat balik la..dah cita pasal umah dia aku pon bukak la cita pasl umah sewa aku ni yang tuan umah sewa aku ni nak jual umah ni..patu akak ni tanya berapa nak sewa patu siap mintak no tipon sebab ade kawan dia nak beli umah area sini..aaaaa…..sudah..aku sudah terperangkap..kalau la ade orang nak beli umah ni..aku nak duk mana..nak cari umah lain kah? mmg tak dapat harga sewa skarang ni..sengaja cari nahas la nama nya kan..lepas dia balik kalut la aku tipon hubby..risau kan..kang kena marah biar kena marah dalam tipon je..haha :p sebaik hubby cakap kalau dia mintak bagi je..kalau ade rezeki kawan dia tu dapat la umah ni…kalau xde rezeki dia makna nya rezeki kita la..gitu..phewwwwww…lega sikit..so itu la kisah nya hehe..mari kita sambung kisah masak2 pulak k :)

sekrang ni style aku setiap pagi lepas hubby balik keje mesti cari resepi..cari menda nak masak..cari yang simple2 je..yang tak banyak mengeluarkan encik beruang...duit la tu.. :)

cari punya cari dapat resepi egg tart ngan pai tee..kebetulan bapak aku ade acuan untuk buat pai tee tu..jadinya aku songlap la kan..:p tapi aku tak buat pon la pai tee..tak sempat pulak..itu pun ingat nak buat assam laksa..pon x sempat..cewahh..kononye la kan..macam aku bz beno..tapi iye..mmg aku bizi pon.. :)

so ini resepi dan gambau2 nya..resepi semua kaut dari internet..rasanya yang ni dari my resipi..aku buat 1/2 je..lepas dah masak2 semua aku dapati bahawa pastry tu kena bagi masak dulu...at least setengah masak..aku punya xsampai suku pon masak..aku mana tau sengah masak tu cane..haha..hentam saje lah..janji rasanya sodapppp...walaupon pastry dia kurang masak..sakit perut la laki aku makan nnt..hehe

resepi asal dari sini..tapi dah olah sikit ikut suka hati aku..sebenarnya aku search banyak resepi untuk tengok tips2 yang dia nak bagi..

bahan utk crust :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1sb gula halus
  • secubit garam
  • 1 sb marjerin
  • 1 biji telur (pukul dahulu)
  • 1/2 sb tepung susu (memandai je buh)

bahan utk filling :
  • 1/2 cawan susu cair
  • 2 biji telur
  • 2sb gula halus (kalau suka tawar kurang kan)
  • 1/4 air
  • 1/2 sb tapung kastard
  • sedikit vanilla essence

Cara-cara
1. Utk buat crust : gaulkan tepung,susu tepung, gula, dan garam
2. Masukkan butter. Sebatikan. kemudian masukan telur sikit2 sampai jadi doh..me guna x sampai sebijik pon
3. Canai doh dalam 1/2 cm patu masuk dalam loyang..bakar dalam oven suhu 180 sampai separuh masak
4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
6. Kemudian masukkan dalam crust yang separuh masak tu tadi patu masukkan balik dalam oven suhu 180 sampai lebih kurang 15 ke 20 minit..


ni masa 1st time angkat..

bila dah belah tgk dalam dia x bape masak..nmpak macam xmasak kan..patu aku bakar balik ler balik ..lepas bakar balik dlam 10 minti tu kira ok sikit la..pon x bape masak tapi boleh la lagi..so ngapp je lah..hehe

tetiba ade pulak gambar bawah ni...me suka sangat makan camni..


sekian terima kasih

1 comment:

Syah Shah said...

Denggg~~ Aku suka gila kot tat telur ngan makan nasik buh kicap sama ikan goreng... tapi aku suka ikan kembung lagi... pastu asingkan tulang siap-siap, gaul terus ngan nasik... nostalgia owh makan cenggitu... kekecik dulu arwah nenek aku duk suap makan camtu laa... heheheh :D :D

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Followers